§ 9-11.Kursmål for sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk – klasse A2 og A
Eleven skal gjennom praktiske øvelser, drøftinger og refleksjoner videreutvikle sin kjøretekniske kompetanse i motorsykkelkjøring. Gode arbeidsvaner og teknikker for bremsing og styring av motorsykkelen skal være etablert før kurset gjennomføres.
Eleven skal
kjenne til kursets mål og organisering, og bli bevisst sine egne forventninger til kurset
Aktuelt innhold:
- Mål, øvingstema, læringsmomenter, regler og organisering av praktisk øving
- Kort repetisjon av grunnleggende fysikk og kjøreteknikk
- Øke presisjonsnivået
utvikle forståelse for at en presis kjøreteknikk er basis for all kontroll med motorsykkelen under kjøring
Aktuelt innhold:
- Begrepet presis kjøreteknikk
- Begrense ulykkesutsatthet ved hjelp av presis kjøreteknikk
- Hvordan motorsykkelens konstruksjon har betydning for kjøreteknikken
- Forankringspunkter og sittestilling
- Instinktive feilhandlinger
kjenne til de fysiske og psykiske begrensninger hos mennesket som har betydning for motorsykkelførere og kunne forklare hvordan føreren kan ta hensyn til dette i praktiske situasjoner
Aktuelt innhold:
- Menneskets begrensinger
- Tilpassing til menneskets muligheter
bli bevisst på at motorsykkelkjøring er krevende og at gjentatt øving er nødvendig for å motvirke instinktive feilhandlinger
Aktuelt innhold:
- Kjøreerfaring og ulykker
- Automatisering
- Mental trening
- Progresjon
- Vedlikehold av ferdigheter
Videreutvikle sin kjørekompetanse ved å oppleve og forstå betydningen av presis kjøreteknikk, som sittestilling, forankring, blikkbruk, styrekommando og gasskontroll,
ved effektiv bremsing i hastighet 80 km/t på rett strekning
ved kjøring i høyre- og venstrekurver med kurveradius minst 10 meter
ved effektiv bremsing i høyre- og venstrekurver med kurveradius minst 10 meter
ved kursendring på strekning rett frem
ved farts- og plassendring i kurve.
Aktuelt innhold:
- Bremsing på rett strekning
- Høyhastighetsbremsing (80 km/t - 0) på rett strekning med angitt bremsestartpunkt
- Momenter fra tidligere bremseøvinger videreføres
- Bremsingen skal her være tilnærmet optimal ut fra tilgjengelig veggrep
- Bremsing i høyre- og venstrekurve
- Bremsing fra ca. 50 km/t til gangfart (ikke full stans) i høyre- og venstresving med angitt bremsestartpunkt
- Bruk av bremser og fordeling av trykk ved bremsing i sving
- Styring av motorsykkelen under nedbremsingen
- Presisjon ved styring og endring av kurs
- Forankring, blikkbruk og styrekommando
- Presisjon og nøyaktighet må vektlegges
- Kurveteknikk
- Forankring til motorsykkelen, blikkbruk, svingpunkt, styrekommando og gasskontroll
- Rundbane
- Foregående øvelser organiseres som en rundbane og kjøres sammenhengende, dersom forholdene gjør dette mulig