Kursmål for sikkerhetskurs på veg klasse A, jf. § 9-17:
Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.
Eleven skal videreutvikle evne til refleksjon, til å ta andres perspektiv og til å velge kjøremåter med lav risiko.
Eleven skal
drøfte og ta stilling til begrepene risiko, sikkerhet, strategisk og taktisk i forbindelse med motorsykkelkjøring og hvilke påvirkningsmuligheter eleven har
Aktuelt innhold:
- Forståelse av begrepene
- Påvirkningsmuligheter
- Erfaringer så langt i opplæringen
- Sikre valg
kjøre selvstendig, sikkert og effektivt over lengre strekninger i krevende og variert miljø, og beskrive og begrunne sin kjørestrategi
Aktuelt innhold:
- Særlige risikoforhold ved inn/utkjøring i kryss med dårlige siktforhold, spesiell utforming eller andre forhold som krever spesielle løsninger og/eller forholdsregler
- Skilting og oppmerking
- Kjøring på veg hvor standarden varierer med hensyn til bredde, vegdekke, kurvatur, hellings- forhold, dosering og siktforhold
- Kjøremåte i forhold til vegens videre forløp, skilting, oppmerking, terrenget og sikten
- Beskrive forhold i kjøremiljøet som sikt, bebyggelse, skilt, oppmerking eller andre momenter av betydning for kjøringen
- Beskrive og begrunne kjørestrategi i forkant og etterkant av situasjonen
oppfatte og vurdere trafikksituasjoner hvor motorsyklister er spesielt ulykkesutsatt
Aktuelt innhold:
- Andre trafikanters atferd
- Finne trygge løsninger
- Strategisk tenkning
oppleve og beskrive sammenhengen mellom godt utviklede ferdigheter og kjøreglede
Aktuelt innhold:
- Eksempler hvor kjøremåte gir trygghet
- Bruker kjøreferdigheter til sikker kjøring
- Sikkerhet og kjøreglede, egne opplevelser
- Sammenhengen mellom fysikk og kjøreteknikk
vurdere egne sterke og svake sider som motorsyklist og velge ut områder med utviklingsmuligheter
Aktuelt innhold:
- Situasjoner, erfaringer og opplevelser
- Vurdering av egne sterke og svake sider som trafikant, egne handlings- og vurderings- tendenser og mulige konsekvenser av disse i trafikal sammenheng
- Konklusjoner og vegen videre