§ 11-7.Kursmål for sikkerhetskurs på bane – klasse B
Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås.
Eleven skal lære å sikre personer og last, og forstå hvordan bilens bremse- og styremuligheter påvirkes av førerens kjøremåte og bilens utrustning.
Eleven skal
kjenne kursets mål og organisering, og bli bevisst og sette ord på egne forventninger og mål
Aktuelt innhold
- Introduksjon og organisering
- Egne forventninger og mål
- Kursmål og arbeidsoppgaver
forstå betydningen av å sikre personer og last i eller på bil ved å
oppleve hvordan løse gjenstander påvirkes og tilegne seg kunnskap om hvilke krefter en person utsettes for ved bråstopp
tilegne seg kunnskap om og øve på å sikre barn, voksne, last og gjenstander
Aktuelt innhold
- Utløste krefter ved bråstopp og fartens betydning for skadeomfanget
- Bilens passive sikkerhet
- Riktig bruk av bilbelte og hodestøtte
- Sikring av barn i egnet sikringsutstyr
- Plassering og sikring av last og gjenstander i og på bil
videreutvikle sin kompetanse til å ha kontroll over bilen ved å
oppleve hvordan fart, kjøremåte, førerstøttesystem, dekk og tilgjengelig veggrep virker inn på bilens bremse- og styremuligheter
oppleve krisesituasjoner og bli bevisst egne reaksjoner
Aktuelt innhold
- Utforsking av øvingsområdet og arbeid med elevoppgavene
- Bremsestrekninger ved ulik fart og med ulik friksjon
- Førerstøttesystemer
- Bevegelige hinder for å skape situasjoner og opplevelser
- Bevisstgjøring av elevenes handlings- og reaksjonsmønster
- Kjøreprosessen
reflektere over sine erfaringer og opplevelser ved å
dele disse med medelever og lærere
vurdere egne sterke og svake sider som bilførere og velge ut områder med utviklingsmuligheter.
Aktuelt innhold
- Refleksjon og erfaringsdeling
- Vurdering av kjørekompetanse
- Egne mål og forventninger
- Kursmålet